Fotboll
Därför försvinner huvudsponsorns logotyp från AIK-tröjorna
Många supportrar noterade att AIK:s huvudsponsor Åbros logotyp var ovanligt blek i matchen mot IF Elfsborg. I ett pressmeddelande förklarar man varför.
Under matchen mellan AIK och IF Elsborg var det många supportrar som reagerade på att AIK:s huvudsponsor Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt. Efter detta har många hört av sig med frågor till AIK, som i ett pressmeddelande idag förklarar varför loggan var blek. Det är sedan tidigare känt att 2017 är Åbros sista år som huvudsponsor till AIK och man har nu i samförstånd kommit fram till att låta loggan successivt bli mörkare och mörkare för att så småningom helt smälta ihop med den svarta färgen på tröjorna.
”Åbro är och kommer för alltid att vara en del av AIK”
I pressmeddelandet förklarar Åbros vd och ägare Henrik Dunge om beslutet:
– Vi konstaterar att Neil Young hade fel som menade ”it’s better to burn out than to fade away”. Vi vänder på det och hyllar vårt 23-åriga samarbete genom att vi smälter samman för all framtid. Åbro är och kommer för alltid att vara en del av AIK.
AIK Fotbolls VD Mikael Ahlerup hyllar initiativet.
– Många stora spelare och ledare har burit AIK Fotbolls matchtröja och tillsammans med supportrarna fyllt den svarta färgen med mening. Att Åbro nu blir en del av det arvet är en fin gest, säger Ahledrup till AIK:s hemsida.